. Receptár: Pesach Seder (Layla Seder) ליל הסדר

nedeľa 23. marca 2008

Pesach Seder (Layla Seder) ליל הסדר














Špeciály Seder tanier, po hebrejsky ke'ara (קערה) je tanier, ktorý obsahuje symbolické jedlá tradične podávané počas Seder-večera. Každý zo šiestich prvkov na tanieri má svoj význam pri rozprávaní príbehu ako Židia vyšli z Egypta, čo je cieľom tohoto rituálneho jedla. Siedmy symbolický prvok - tri macesy - sú na samostatnom tanieri.

Takže niečo o tých šietich položkách na sederovom tanieri:

Maror a chazeret — horké rastliny symbolizujúce trpkosť otroctva, ktoré Židia znášali v Egypte. Maror - chren, mnohí to jedia ako strúhaný chren s varenou repou a cukrom. Chazeret - môže byť použitý hlávkový šalát alebo zeler.

Charoset — sladká, hnedá hmota reprezentuje maltu používanú židovskými otrokmi v Egypte na stavbách. Ashkenazi ho robia posekaných orechov, strúhaných jabĺk, škorice a sladkého červeného vína. Sephardi používajú datle a med spolu s posekanými orechami, škoricou a vínom. Výber ingrediencií odráža rôzne jedlá, ku ktorým je Izrael prirovnávaný v Šalamúnovej Piesni piesní.

Karpas — zelenina, zvyčajne petržlen, zeler alebo varený zemiak, ponáraný do slanej vody. Namáčanie do slanej vody (reprezentuje slzy) odráža bolesť židovského národa ako otrokov v Egypte, ktorí tam mohli jesť len jednoduché jedlá. Karpas sa podáva medzi prvými jedlami. Zvyčajne na šabat je prvé jedlo po požehnaní vína (kiddush) chlieb. Na Seder je to teda zelenina. To okamžite vedie k tradičnej otázke, ktorá má byť položená "Ma Nishtana" - Prečo je táto noc iná ako ostatné?

Z'roa — Opekanná jahňacia alebo kozia holenná kosť, kuracie krídlo alebo kurací krk. Symbolizujú "korban Pesach" (obeť), ktorou bol baránok obetovaný v jeruzalemskom chráme, potom pečený a jedol sa počas Seder-večere. Od zničenia chrámu Z'roa slúži a ko viditeľná pripomienka tohoto rituálu. Počas večere sa jej však nedotýka ani sa neje.

Beitzah — je natvrdo uvarené vajce. Symbolizuje "korban chagigah" (sviatok obete), ktorý bol prinášaný v období chrámu. Niektorí to interpretujú ako symbol smútku za stratou oboch chrámov (prvý zničený Babyloncami v 586 p.n.l., druhý Rimanmi 70 n.l.) Vajíčko symbolizuje túto stratu a stalo sa jedlom smútiacich (vajíčka sú prvým jedlom ponúkaným smútiacim po pohrebe).

Siedmy symbolický prvok je maces. Tri celé macesy sú poukladané na seba a oddelené navzájom od seba obrúskami. Horný a dolný maces budú použite ako "hamotzi" (požehnanie chleba), kým maces uložený v strede bude zlomený a uložený na bok ako tzv. Afikoman. Afikoman sa skryje a deti ho potom hľadajú. Kto ho nájde, získa malú cenu.

Taktiež na stole nemôže chýbat slaná voda. Prvýkrát sa na začiatku Seder-večera namáča karpas, a potom pred tým ako sa ide jesť sa namáča natvrdo uvarené vajíčko.

Žiadne komentáre: